Is gezond afvallen met het Cambridge dieet echt mogelijk?

Het Cambridge dieet is een specifiek programma dat bestaat uit een vloeibaar dieet. Dit is totaal anders dan waar het ziekenhuisdieet of het koolhydraatarm dieet op is gebaseerd.

Het is de bedoeling van het cambridge dieet dat je dagelijks volgens hun formule drie maal de vloeibare eenheid drinkt, waarbij je aanvullend ander voedsel eet gebaseerd op je eigen wensen. De aanvullende cambridge voeding bestaat uit alle hoogwaardige voedingsstoffen die je lichaam nodig heeft. Zoals vitaminen, mineralen, vezels, vetten en koolhydraten. Het Cambridge dieet voorziet zelf in de opname van voldoende eiwitten door dit toe te voegen aan het dieetproduct.

Je kan het Cambridge dieet op drie manieren volgen:

  1. De snelle manier waarbij je dus alleen maar de vloeibare cambridge voeding gebruikt zonder aanvulling van extra voedingsmiddelen.
  2. Het afwisselen door de ene dag alleen de vloeibare voeding van het Cambridge dieet te gebruiken en de andere dag er aanvullend ca. 800 calorieën aan extra voedsel bij te eten. Dit voedsel dient dan weinig koolhydraten en vet te bevatten.
  3. Een schema waarbij je vooraf aan een calorie-arme maaltijd een vloeibare eenheid van de Cambridge voeding drinkt. Ook die maaltijd dient niet meer dan 800 calorieën te bevatten.

Hoe werkt het Cambridge dieet?

Snel afvallen met het Cambridge dieetDeze afslankmethode zorgt er voor dat je lichaam de energie die het dagelijks nodig heeft uit de vetvoorraad haalt. De vloeibare eenheden van het Cambridge dieet zijn zeer arm aan koolhydraten. Dus het lichaam wordt als het ware geforceerd je vetvoorraad aan te spreken om energie te verkrijgen om de dagelijkse activiteiten uit te voeren.

Gedurende de eerste 4 dagen van het Cambridge dieet zal je een constant hongergevoel hebben dat na die 4 dagen gelukkig snel afneemt. Tijdens je dieet is het tevens erg belangrijk veel water te drinken.

Meer dan 60% van het benodigde vocht haalt je lichaam uit het voedsel dat je dagelijks eet. Aangezien je in die periode alleen de cambridge shakes drinkt zal je genoeg water moeten drinken om de behoefte aan vocht aan te vullen.

Het cambridge dieet beveelt een dagelijkse hoeveelheid van minstens 2 liter water aan. Maar veel deelnemers aan het dieet hebben aangegeven minder last van hoofdpijn te hebben bij een inname van tenminste 3 liter water per dag. Het vocht dat je drinkt dien je dan wel te beperken tot water, zwarte koffie en/of thee. Zelfs dieetdrankjes zijn uit den boze.

Wat zijn de bestanddelen van het Cambridge dieet?

Het Cambridge dieet bestaat uit shakes die je 3 of 4 maal daags drinkt. Er zijn vele smaken beschikbaar zoals chocolade, banaan-room, aardbeien en koffie smaken. De Cambridge shakes zijn te koop als ‘Original’ en als ‘Food for Life’.

De Original shake heeft ca. 110 calorieën per eenheid en ca. 30 gram eiwit. De Food for Life shake bestaat uit ca. 140 calorieën, ca. 50 gram eiwit en ongeveer 3 gram vet per eenheid. Naast deze ingrediënten bevat elke shake de dagelijks aanbevolen hoeveelheid vitaminen en mineralen. Dit is om je lichaam niet teveel te ontzien voor wat betreft de inname van hoogwaardige voedingsstoffen.

Er zijn ook soepen, havermout en repen verkrijgbaar als onderdeel van het Cambridge dieet.

Zo zie je dat je met het gebruik van 3 shakes per dag slechts 400 calorieën binnen krijgt. Eet je hiernaast nog wat kleine tussendoortjes om de koolhydraten mee aan te vullen zal je op een calorie inname van ongeveer 800 uitkomen. Het normale calorieverbruik van de gemiddelde vrouw ligt rond de 2000 calorieën per dag!

Moet ik naast het volgen van het Cambridge dieet ook nog sporten?

Je krijgt met dit Cambridge dieet al erg weinig brandstof binnen dus het is zeker niet aan te bevelen je lichaam met intensief sporten uit te putten. Je zou dit dieet prima kunnen combineren met wat wandelen of fietsen.


Hieronder hebben we de voor- en nadelen op een rij gezet.

Voordelen van het Cambridge dieet:

  • Het Cambridge dieet heeft bewezen succesvol resultaat te boeken, ondanks dat het proces niet altijd even makkelijk en comfortabel is. Het programma bestaat al langere tijd dus moet het haast wel zo zijn dat er een positief resultaat mee te boeken valt.
  • Ook voor mensen met een hoge bloeddruk en voor diabetici is dit dieet mogelijk. Is dit op jou van toepassing, hou dan wel rekening met een aantal beperkingen die toch om de hoek komen kijken met het toepassen van dit voedingsarme dieet.

Nadelen van het Cambridge dieet:

  • Als je klaar bent met Cambridge programma, vergt het zeer veel discipline van jezelf om niet terug te vallen in je oude levenspatroon. Je kan nu eenmaal niet door blijven gaan met het nemen van de caloriearme shakes. Je zult er een gezond en verantwoord voedingspatroon voor in de plaats moeten nemen nadat je de overtollige kilo’s bent kwijtgeraakt. Anders zitten die kilo’s er zo weer aan!
  • De inname van energie tijdens het dieet is dusdanig laag dat je intensieve lichaamsbeweging moet beperken.
  • De kosten van het Cambridge dieet bedragen ca. € 50 per week plus de kosten van het intakegesprek. Je zal een aantal weken het dieet moeten volgen dus de kosten kunnen aardig oplopen.
  • Het enige dat je mag eten en drinken zijn de shakes, de repen, soep en de havermoutpap. Als onderdeel van een gezin zal het je mentaal zwaar vallen beperkt te zijn in je voedingspatroon.
  • Er gaan best veel verhalen rond over mensen die op de langere termijn toch niet geslaagd zijn in hun doel het zwaarbevochten streefgewicht na het Cambridge dieet te behouden.

Wat luidt de conclusie?

We mogen gerust concluderen dat er andere zo niet betere diëten te verkrijgen zijn waarmee je ook op korte termijn gewicht kunt verliezen. Ook gezien de kosten die met het Cambridge dieet gemoeid gaan én zonder alleen maar shakes, repen en havermoutpap te hoeven eten.

Tegen welke prijs ben je bereid om resultaten te behalen? Het is een zwaar proces waarbij is vastgesteld dat de uitkomsten van de lange termijnresultaten zeer wisselend zijn. Het vergt zeer veel discipline van jezelf en het Cambridge dieet kost uitgerekend per maand ongeveer € 200,-

Dit maakt van het Cambridge dieet natuurlijk niet direct een slecht dieet. Maar dat er betere diëten bestaan is ons wel duidelijk.

Het Koolhydraatarm 50 dagen programma van Niels Bosman

Cambridge dieet vs Koolhydraatarm 50 dagen programmaGoede recepten die een dieet vormen wat met gemak is vol te houden en er voor zorgen dat je wekelijks tot wel twee kilo zult afvallen. Deze verloren kilo’s zijn ook nog eens blijvend.

Er is geen sprake van een jojo-effect! Met de recepten uit het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma van Niels Bosman verbrand je zonder zwaar te hoeven sporten en zonder honger je overtollig lichaamsvet.

Deze recepten zijn makkelijk en goedkoop te maken. Ze bestaan uit een complete lijst boodschappen van volledig natuurlijke producten.

Niels Bosman

Veel van jullie die dit artikel lezen zullen eerder een afslankproduct of een dieet hebben gevolgd dat niet het resultaat bracht wat er beloofd werd. Veel van deze diëten en afslankmethodes stellen het commercieel belang boven het leveren van een goed product waar de consument van verwacht dat het werkt.

Niels Bosman heeft een zeer toegankelijk en prettig gepresenteerd receptenboek samengesteld waarmee afvallen ongemerkt makkelijk en plezierig wordt. Meer dan 33.000 tevreden lezers zijn al met behulp van dit receptenboek hun overtollige kilo’s kwijtgeraakt.

Na 50 dagen van het gebruik van zijn recepten ligt het gemiddelde gewichtsverlies tussen de 10 en 15 kilo! En, je raakt niet alleen overtollig vet kwijt, je houdt er ook nog eens een zeer gezonde levensstijl op na in tegenstelling tot het volgen van het Cambridge dieet.

Bestel hier het Koolhydraatarm 50 dagen programma

Het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma is de oplossing waarmee iedereen een blijvend gewichtsverlies mee kan realiseren

  1. Het is een dieet wat eindeloos te volgen blijft door zijn uitgebalanceerde samenstelling van gezonde en voedzame producten. Het is geen korte termijn dieet waarmee het gewichtsverlies slechts tijdelijk van aard is. Een crash dieet zoals het Cambridge dieet zorgt voor een tijdelijk tekort aan voedzame brandstoffen waardoor je lichaam je voorraad lichaamsvet gaat verbanden. Maar door de verkeerde samenstelling van het Cambridge dieet heb je de verloren kilo’s binnen een mum van tijd weer terug. Je lichaam heeft namelijk het dieet ervaren als een periode van schaarste. Het gaat weer voorraad (vet) opslaan als je je normale voedingspatroon weer hebt opgepakt. Zo creëer je zelf een jojo-effect.
  2. De aanmaak van insuline wordt met deze recepten laag gehouden en zorgt er zo voor dat de energievoorraad die in je bloed aanwezig is, direct weer efficiënt wordt gebruikt als energie. Je lichaam zal niet de behoefte hebben een energievoorraad in de vorm van lichaamsvet aan te leggen.
  3. Het (gedeeltelijk) uitsluiten van koolhydraatrijke producten hoeft niet te betekenen dat het eten van minder koolhydraten saai en eentonig wordt. Het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma is er in geslaagd om gevarieerde, smakelijke recepten samen te stellen die uit tal van lekkere producten bestaan. Er zijn genoeg heerlijke producten waardoor de grote hoeveelheid aan recepten met koolhydraatarme producten zoveel ruimte aan variatie biedt dat het een dieet is waar je echt van kan genieten! Het wordt je gewoon erg makkelijk gemaakt om met deze recepten het koolhydraatarm eten ook echt vol te houden…

Download het Koolhydraatarm 50 Dagen Programma en start met het maken van die heerlijke recepten… waar je mee afvalt ook nog!

Voor éénmalig €37,- ben je klaar voor de rest van je leven. Het receptenboek is direct digitaal te downloaden, je kan er vandaag gelijk mee aan de slag!

Bestel hier het Koolhydraatarm 50 dagen programma